Rozstępy od ćwiczeń – jak powstają?

Rozstępy od ćwiczeń to jedna z przyczyn ich powstawania. Dla niektórych są powodem do zadowolenia, dla innych – kolejnym kompleksem. Jak powstają rozstępy od ćwiczeń? Czy można im zapobiegać?

Rozstępy od ćwiczeń – jak powstają?

Z rozstępami od ćwiczeń zmagają się zwykle osoby, u których pojawia się gwałtowny wzrost masy ciała. Równocześnie następuje też przyrost tkanki mięśniowej, ciężko wypracowanej na siłowni. Gorzej, jeśli aktywności fizycznej towarzyszy spożywanie odżywek białkowych. W takiej sytuacji zwiększenie masy jest wprost nieproporcjonalne do tworzenia się nowych włókien. Efektem jest rozciąganie skóry i powstają rozstępy od ćwiczeń. Proces może stymulować kortyzol, którego podwyższony poziom obserwujemy na skutek stresu, jak i intensywnej aktywności fizycznej.

Rozstępy od ćwiczeń – profilaktyka

Rozstępy od ćwiczeń wcale nie muszą być jednak zmorą osób aktywnych fizycznie.

Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach, w tym:

  • pielęgnacji skóry z pomocą kremów nawilżających,
  • spożywaniu odpowiedniej ilości wody. Dla osób trenujących nawet 3 l wody dziennie,
  • aplikacja odżywki z kolagenem,
  • zbilansowana dieta, która dostarcza odpowiedniej ilości witaminy A,E,C oraz z grupy B . Opcjonalnie ich suplementacja,– w pożywieniu i suplementach.

Zobacz jaki wybrać balsam na rozstępy!

Rozstępy a ćwiczenia, które pomagają niwelować zmiany skórne

Rozstępy od ćwiczeńPrzy rozstępach ćwiczenia mogą też pomóc w ich usuwaniu. Aktywność powinna być jednak lekka i dopasowana do konkretnej osoby. Wskazane są również konkretne rodzaje ćwiczeń. Osoby, które decydują się na ich wdrożenie, powinny jednak pamiętać, że przyczyną rozstępów w ich przypadku jest intensywność i nadmierna aktywność. Zrównoważony ruch może wspomóc odbudowę skóry.

Oto ćwiczenia, które warto wykonywać:

  • kręcenie hula hop. Sprawdza się przede wszystkim w celu niwelowania rozstępów w okolicy brzucha. Aby ruch okazał się pomocny, należy dopasować rozmiar koła do własnych potrzeb. W tym celu należy ustawić go na podłodze i sprawdzić, jaką ma wysokość. Jeśli sięga do dolnego żebra , jest odpowiedni. Dodatkową zaletą aktywności jest możliwość połączenia jej z codziennymi czynnościami takimi jak oglądanie telewizji czy nauka słówek,
  • ćwiczenia z hantlami. Sprawdzają się dla osób, które zmagają się z rozstępami w okolicy barków. Ciężkie ciężary można zamienić na domowe hantle, które wciąż będą działać na tkankę mięśniową, ale jednocześnie mają pozytywny wpływ na skórę,
  • brzuszki. Aby przyczyniły się do redukcji rozstępów, powinny być wykonywane w seriach i optymalnych odstępach czasu. Podobnie jak w przypadku każdej aktywności, jej nadmierna ilość może doprowadzić do odwrotnych efektów,
  • bieganie. Jogging wpływa na stymulację całego ciała, pomagając spalać kalorie, ale też kształtować sylwetkę. Poprawia wydolność oddechową, a także redukuje rozstępy. Można też biegać stacjonarnie, inwestując w domową bieżnię. Jeśli wcześniej nie biegaliśmy, warto zacząć od marszobiegów, by nie stracić motywacji do ruchu.

Podsumowując, rozstępy od ćwiczeń częściej dotyczą kulturystów niż inne grupy społeczne. Niezależnie od płci, wieku czy uprawianego sportu, można z nim skutecznie walczyć, szczególnie jeśli są świeże, czyli mają biały kolor.


Bibliografia

1. Ahmed I., Goldstein B.: Diabetes mellitus. Clin Dermatol 2006
2. Tomer Y., Huber A.: The etiology of autoimmune thyroid disease: a story of genes and environment. J Autoimmun 2009
3. Kenneth D., Burman M.D., Lynn McKinley-Grant M.D.: Dermatologic aspects of thyroid disease. Clin Dermatol 2006